Veelgestelde vragen

Vanwege toename in het patiëntenaantal het afgelopen jaar en om de kwaliteit van onze huisartsenzorg en praktijkvoering te borgen is het momenteel helaas niet mogelijk om u in te schrijven als patiënt.

Voor het vinden van een huisarts in Leeuwarden adviseren wij u om contact op te nemen met uw zorgverzekeraar.

Om het spreekuur te kunnen organiseren, zal de assistente vragen naar de klacht(en) en de reden van uw contact. Zij is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en spoedeisendheid van uw klachten.
In sommige gevallen kan zij u (telefonisch) al een advies geven dat voldoende is om uw klachten te kunnen verhelpen. Indien dit niet mogelijk is, zal zij kijken wanneer de afspraak gepland kan worden. Dit is afhankelijk van de aard van de klachten en bij voorkeur op dezelfde dag.

Bij het maken van een afspraak zal de assistente vragen naar de reden van uw contact. Zij is daartoe opgeleid en doet dat om zo goed mogelijk een inschatting te maken van de aard en urgentie van uw klachten. De assistente is (net als de huisarts) verplicht om vertrouwelijk met uw informatie om te gaan.

Uitsluitend voor herhaalrecepten kunt u, 24 uur per dag, bellen met de praktijk op
058-2801505. U kiest optie 2.

Spreek duidelijk in: uw naam, geboortedatum, gewenst medicijn met sterkte en hoe u het gebruikt en de apotheek waar u het wilt ophalen.
Als u dit voor 11.00 uur inspreekt, kunt u de medicijnen de volgende dag na 16.30 uur bij de apotheek ophalen.

Bij plasklachten kunt u uw urine laten onderzoeken.
Voor het onderzoek is het middelste gedeelte van de plas nodig, de zogenaamde 'midstream' urine.

Dit vangt u als volgt op: vooraf wassen met een washandje met water. Plas eerst een beetje in het toilet en vang daarna wat urine op in het urinepotje.

De urine moet bij voorkeur binnen 2 uren onderzocht zijn. Lukt dit niet, bewaar het dan in de koelkast. Bij het inleveren van de urine zal de assistente naar uw klachten vragen.
U wordt teruggebeld over de uitslag.

Mannen en kinderen (onder 12 jaar) met klachten die op een blaasontsteking kunnen wijzen wordt geadviseerd altijd een afspraak maken.

LET OP! Gebruik urinepotjes van de praktijk of apotheek. Deze zijn gratis af te halen bij de assistente.
Jampotjes, bakjes, groentepotjes, flesjes of anderszins kan de uitslag beïnvloeden.

Voor reguliere huisartsenzorg hoeft u als patiënt niets te betalen. Dit gaat via uw zorgverzekeraar. Voor een bezoek aan de huisarts bent u geen eigen risico kwijt.

De huisarts kan het nodig vinden dat er medicatie wordt voorgeschreven of een aanvullend onderzoek noodzakelijk is, in dit geval zullen de kosten van uw eigen risico afgaan.
Dit geldt ook voor laboratoriumonderzoek (onderzoek van bloed, urine, ontlasting en pathologie).

Mocht u hier (vooraf) meer duidelijkheid over willen hebben dan kunt u het beste contact opnemen met uw zorgverzekeraar.

Het afgeven van een medische verklaring is niet mogelijk op grond van de regels die de KNMG, de beroepsorganisatie voor artsen, heeft opgesteld.

Wanneer u wilt stoppen met roken of daarover in gesprek wil, kunt u contact opnemen met de praktijk. Wij bieden hierbij ondersteuning.
Voor meer informatie: Stoppen met roken

Praktijk gesloten op donderdag 22 oktober vanaf 11.30uur

Op donderdag 22 oktober is de praktijk gesloten vanaf 11.30uur. Voor spoedgevallen wordt de praktijk waargenomen door praktijk de Haan, Nylansdyk 122, telefoonnummer: 058 212 4177. Op vrijdag 23 oktober is de eigen praktijk weer bereikbaar vanaf 8.00 uur.

Lees verder